Schrijven, tijd en geld - deel 2

Stel, je hebt bedacht dat je je schrijfwerk wilt uitbesteden. Maar aan wie dan? Hoeveel kost dat wel niet? En wat als diegene het niet goed doet? Het is slim om over deze zaken na te denken. Maar trap daarbij niet in deze valkuil: inkomsten mislopen door tijdverspilling voor geldbesparing.

Tijd is echt geld

En dan heb ik het niet over uurtje-factuurtje. Maar over te lang nadenken voordat je een beslissing neemt. Want in de tijd die je niet inzet, kun je ook niets produceren.

Juli 2021

Organisatie X heeft een dilemma. Er is een nieuwe medewerker nodig. Een copywriter. Er moet ontzettend veel geschreven worden. Vele tientallen, misschien zelfs honderden webpagina's. De informatie is verouderd, sluit niet op elkaar aan, is onvolledig, converteert niet. Er is wel een copywriter, maar diens expertise is elders nodig. En het is niet duidelijk voor hoe lang dat zal zijn. Wat te doen? Organisatie X besluit een vacature te plaatsen.

Augustus 2021

Organisatie X zet de vacature uit. Copywriter gezocht. De taken zijn duidelijk. De eisen zijn duidelijk. Het doel is duidelijk. De sfeer die Organisatie X uitademt is duidelijk. De arbeidsvoorwaarden zijn níet duidelijk. Maar een copywriter die weet wat-ie waard is, stoort zich daar niet aan. Vele vacatures zijn op dit punt onduidelijk. Logisch, want zulke zaken hoef je niet op internet te gooien en kun je prima samen bespreken.

September 2021

Organisatie X maakt een eerste voorselectie en nodigt een aantal kandidaten uit om een proefopdracht te maken.

Oktober 2021

Het is druk geweest bij Organisatie X. De beslissers hebben geen tijd gehad om samen te komen en de inzendingen door te nemen. Ze doen dit uiteindelijk aan het eind van de maand en nodigen twee kandidaten uit om langs te komen op kantoor.

November 2021

De kandidaten komen langs bij Organisatie X. Ze hebben een goed gesprek. Organisatie X is blij met de kwaliteit en de uitstraling van de kandidaten. Ze voorzien dat ze met beide kandidaten een goede stap zouden kunnen maken. Maar wederom valt een beslissing lastig. De beslissers zijn eerst omstebeurt afwezig. Ook sluiten de gevraagde arbeidsvoorwaarden niet aan bij de geboden arbeidsvoorwaarden. Dat is schrikken. De website moet in de lente vernieuwd zijn. Maar de copywriters zijn te duur. Wat nu?

December 2021

Organisatie X is vijf maanden verder. Er is nog steeds geen letter op papier gezet.

Dit is zó zonde. Ja, het is moeilijk om beslissingen te nemen. Ja, het kost tijd om beslissingen te nemen. Maar als de beslissers sneller gehandeld hadden, dan hadden ze nu al tientallen herschreven pagina's. Dan hadden ze nu data verzameld (zie Schrijven, tijd en geld - deel 1). Dan wisten ze hoeveel tijd het kost om een pagina te laten (her)schrijven. Dan wisten ze hoeveel ervaring de gezochte copywriter nodig heeft. Dan wisten ze misschien zelfs al of de nieuwe webpagina's beter converteren dan de huidige webpagina's. Dan wisten ze of het hun geld waard was.

Soms moet je nu eenmaal wat tijd en geld investeren om erachter te komen wat je precies nodig hebt. Misschien altijd wel. Zie Schrijven, tijd en geld - deel 3 over keuzes maken.

Ja, ik wil betere teksten (en meer)