Omgaan met feedback of kritiek

Als (eind)redacteur verbeter ik teksten. Dat doe ik met maar één doel voor ogen: ervoor zorgen dat de tekst doet wat die moet doen: overtuigen, informeren, entertainen of nog iets anders. Door de originele tekst beter te maken, bereik ik dat doel. Maar veel mensen vinden het lastig om feedback te krijgen op hun teksten. Soms wordt feedback zelfs gezien als kritiek. Maar het is niet persoonlijk!

Zo ga je om met de feedback van een redacteur

Natuurlijk is het niet fijn als een tekst waar je zo hard op gewerkt hebt, overhoop wordt gehaald. Of dat er bij elke alinea een kritische vraag staat. Maar dit is voor het goede doel!

Besef dat de redacteur het beste met je voor heeft...

Een redacteur is er om je te helpen. Om jouw tekst beter te maken. De kritische vragen en al het knip-en-plakwerk zijn niet voor niets. Je tekst wordt er beter door. En dat is wat je wilt.

...Doe een stapje terug...

Je kent vast het gezegde: 'Ik zie door de bomen het bos niet meer'. Dat is met je eigen teksten net zo. Je staat midden in het bos. Midden tussen alle letters, woorden, zinnen en alinea's. Je weet precies wat je wilt vertellen, maar je kunt niet zien of je dat al gedaan hebt. Een redacteur staat naast het bos. Die heeft dat overzicht wel. Dus zoek een open plek op en ga even zitten. Laat de redacteur z'n ding doen en daarna praat je er samen over.

...Ga vol goede moed weer verder

Soms brengt een redacteur direct wijzigingen aan. Soms moet je je tekst zelf herschrijven. In alle gevallen moet je weer naar je tekst kijken nadat de redacteur eraan gewerkt heeft. Hopelijk sta jij dan inmiddels ook naast het bos. Want je tekst is nog niet klaar. Heeft je redacteur het goed begrepen? Begrijp jij de redacteur? Het is nu tijd om weer wat tijd en moeite in je tekst te steken. Alles voor een goed eindresultaat!

Blijf je het lastig vinden? Spreek dit dan uit. Je redacteur kan altijd uitleggen waarom bepaalde wijzigingen nodig zijn.

Ja, ik wil betere teksten (en meer)