Wat bloggen voor je bedrijf?

Vorige week kon je lezen waarom bloggen voor je bedrijf zo'n goed idee is. Vandaag kijken we naar wat/waarover je dan precies kunt gaan bloggen. En dan geef ik niet direct gedetailleerde tips, maar bespreek ik eerst wat andere zaken. Want waarover je gaat bloggen, is afhankelijk van met welk doel en voor wie je gaat bloggen.

Lees ook:
Waarom bloggen voor je bedrijf
Hoe bloggen voor je bedrijf (27 november)
Wie bloggen er voor je bedrijf (4 december)
Waar bloggen voor je bedrijf (11 december)
Wanneer bloggen voor je bedrijf (18 december)
Aan de slag! 11 soorten blogcontent (25 december)

Je weet inmiddels waarom bloggen voor je bedrijf een goed idee is, maar waarom wil jíj het precies gaan doen? Wat zijn je redenen? Wat wil je bereiken? Voordat je begint met bloggen, is het verstandig om eens na te denken over een blogstrategie. In je blogstrategie leg je vast wie er waarom, wat, hoe, waar en wanneer blogs gaat publiceren. Door hier van tevoren over na te denken, breng je structuur aan. Het dwingt je om strategisch na te denken. Dit bespaart niet alleen tijd en energie, maar biedt je ook houvast.

Bloggen voor je bedrijf: Wat?

Wat wil je met je blogs bereiken? Wie is je doelgroep?

Dat zijn eigenlijk de eerste twee vragen die je moet beantwoorden. Wanneer je deze twee zaken duidelijk hebt, kun je verder bepalen waar je als organisatie over gaat bloggen.

Wie is je doelgroep?

Voor wie ga je bloggen? Waar is je doelgroep naar op zoek? Wat willen ze weten? Hoe worden ze graag aangesproken? Waar hebben ze behoefte aan? Wat vinden ze belangrijk? Hierover volgende week meer.

Wat wil je met je blogs bereiken?

Voegen jouw blogs waarde toe? Hebben jouw blogs bestaansrecht? Waarom blogt je bedrijf? Wil je naamsbekendheid opbouwen? Wil je als expert worden gezien? Wil je meer bezoekers op je website?

Met de antwoorden op de bovenstaande vragen in je achterhoofd kun je verder gaan denken.

1. Bepaal je thema's

Zo gauw je weet wat je wilt bereiken, bepaal je je belangrijkste hoofdthema's, onderliggende thema's en niches. Hoofdthema's zijn bijvoorbeeld 'marketing', 'klussen' of 'gezonde voeding'. Een hoofdthema kun je opdelen in kleinere thema's, zoals 'contentmarketing', 'verven' of 'soep'. Een niche is een gedetailleerd onderwerp waar je organisatie veel kennis over heeft, maar waar veel minder over geschreven wordt door anderen, zoals bijvoorbeeld 'contentanalyse', 'dakkapel verven' of 'gebonden soepen'.

Maak een lijst met onderwerpen die gerelateerd zijn aan de kennis die je hebt en de producten en diensten die jouw organisatie aanbiedt. Maak daarin een mooie afwisseling tussen grotere en kleinere thema's. Zorg dat je blogs altijd onder je hoofdthema's vallen, maar doe ook onderzoek naar welke thema's en niches nog wel wat aandacht kunnen gebruiken. Denk daarbij altijd aan je doelgroep. Waar zijn je klanten naar op zoek?

2. Houd een contentbrainstorm

Hoe groter je bedrijf, hoe gemakkelijker het is om onderwerpen te bedenken. Alle medewerkers hebben immers hetzelfde doel, maar een andere achtergrond. Iedereen werkt met de missie van de organisatie in zijn achterhoofd, maar geeft daar vanuit zijn eigen expertise een draai aan. Zo kan iedereen zijn steentje bijdragen. Natuurlijk vindt niet iedereen het leuk om te bloggen, maar onderwerpen aandragen kost een stuk minder moeite. Organiseer dus eens een contentbrainstorm. Het liefst twee tot vier keer per jaar. Je zet dan alle ideeën, gedachten en losse flodders van iedereen op papier. Een blogteam kan kijken of de aangedragen onderwerpen passen bij de opgestelde blogstrategie, onder welk (hoofd)thema ze vallen, of het een niche-onderwerp is, of welke draai eraan gegeven kan worden om er een nicheblog van te maken.

3. Focus op het toevoegen van waarde

Waar je op het grootste gedeelte van je website vooral commercieel denkt en schrijft, is het beter om dat in je blogs niet te doen. Uiteraard is je blog wel een manier om potentiële klanten te bereiken, maar het doel van bloggen is juist om gratis waarde toe te voegen. Blogs zijn bedoeld om kennis, inzicht, inspiratie en ervaringen te delen. Net als het koekje bij de bakkerskraam op de markt: je geeft iets gratis weg om te laten zien wat je in huis hebt. Daar verwacht je niets voor terug. Je geeft je klant gewoon een stukje kwalitatieve koopwaar. En denken ze, dat was een lekker koekje, dan kunnen ze altijd nog een hele zak kopen.

Blogs zijn niet geschikt om producten, diensten of bedrijven direct 'te verkopen'. Daar schrik je mensen juist mee af. Natuurlijk kun je heus wel over je diensten of producten bloggen, maar zorg dat je lezer er echt iets aan heeft. Stel jezelf altijd de vraag: 'Wat heeft mijn ideale klant hieraan?' Leg de focus op je lezers en de meerwaarde die jouw verhaal voor ze heeft. Bedenk wat ze al weten over het onderwerp en pas je verhaal daar op aan. Deel concrete en praktische tips, inzichten en ervaringen waar je potentiële klanten zelf mee aan de slag kunnen, zonder ervoor te betalen.

De url bloggenvoorjebedrijf.nl is al jarenlang van mij. Ik heb af en toe een opdracht als ghostblogger en een tijd geleden leek het me leuk om me in ghostblogs te 'specialiseren'. Er is echter zoveel meer dat ik leuk vind om te doen! Toch is de url nog steeds van mij, want ik herken nog altijd het belang ervan. En wie weet, ooit.. :)

Ik wil gaan bloggen, maar niet zelf

Ja, ik wil betere teksten (en meer)