SEO basics voor iedereen

Wat is SEO eigenlijk? Zelf SEO doen, kan ik dat? Veel mensen vragen zich dat af. Jij misschien ook. Heb je nog geen antwoord op deze vragen? Dan heb ik goed en slecht nieuws voor je…

Wat is SEO eigenlijk?

SEO staat voor Search Engine Optimization, zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands, oftewel, je website zo inrichten (optimaliseren) dat deze beter gevonden wordt door Google en andere zoekmachines.

Als je SEO goed wilt toepassen, moet je aan de slag met een heleboel onderdelen, waaronder vooral veel technische zaken, maar ook zeker met strategisch denken. Na het volgen van een SEO-training voor tekstschrijvers was ik dan ook verbaasd: bij het schrijven van SEO-teksten ben je eigenlijk vooral bezig met onderzoek! Het daadwerkelijke schrijven neemt een veel kleiner deel van SEO-tekstschrijven in beslag dan ik had gedacht.

Ik besefte me: als SEO-tekstschrijver schrijf je niet anders dan andere tekstschrijvers: je schrijft nog steeds gewoon goede teksten die mensen willen lezen. Maar je hebt wel allerlei 'regeltjes' en 'randvoorwaarden' in je hoofd waardoor Google je teksten óók graag wil 'lezen' - en natuurlijk delen met de rest van het internet!

Nu ben ik na één training natuurlijk geen alomvattend SEO-expert, maar ik voel me als tekstschrijver en redacteur wel veel zekerder wat betreft mijn webteksten. SEO is helemaal niet zo spannend als ik voorheen altijd dacht. Ja, het is inderdaad veel werk, maar het is heus behapbaar. Had ik me dat maar eerder gerealiseerd!

SEO basics voor iedereen

Daarom wil ik bij deze een (hele) korte lijst delen met praktische SEO basics voor iedereen. Dan kun je voor jezelf beslissen of je SEO zelf kunt/wilt doen of niet.

1. Zoekwoordanalyse met een zoekwoordplanner

Voordat je een tekst gaat schrijven, doe je een zoekwoordanalyse. Oftewel, je bedenkt op welk woord of welke term je gevonden wilt worden en je checkt of dit een goed idee is. Is je zoekterm relevant voor de website waarop je gevonden wilt worden? Wordt er naar deze zoekterm gezocht? Is het een realistische zoekterm?

Dit doe je bijvoorbeeld met de Zoekwoordplanner van Google Ads. (Dit kan ook zonder een advertentiecampagne.) Het kan ook met een andere zoekwoordplanner, bijvoorbeeld van Mangools, MOZ en Ahrefs.

Je voert je gekozen zoekterm in en kijkt hoe vaak er naar deze term gezocht wordt. Ook zie je een lijst gerelateerde zoektermen en hoe vaak er naar die termen gezocht wordt. Zo ontdek je nieuwe zoektermen die je misschien ook (of beter) kunt gebruiken. Je wilt zoektermen vinden en gebruiken met een hoog zoekvolume en een lage concurrentie.

Houd altijd in je hoofd wat de zoekintentie van jouw potentiële websitebezoekers is. Waar zoeken ze naar? Welke zoektermen gebruiken ze en wat hopen ze dan te vinden? En natuurlijk, hoe kan jouw webpagina die op deze zoekterm geoptimaliseerd is, daaraan voldoen?

2. Het schrijven van een SEO-tekst

Hier komen dan de 'regels' voor SEO-tekstschrijven waar je naar op zoek bent als je nog weinig van SEO weet. Het kleine onderdeel van het daadwerkelijke SEO-schrijven.

Zet je zoekterm in de titel van de tekst en in de eerste tussenkop (H1). Zet je zoekterm ook in de eerste alinea en dan het liefst in de eerste zin. Zet je zoekterm ook in de laatste alinea. Als je zoekterm uit meerdere woorden bestaat, houd de afstand tussen die woorden dan zo klein mogelijk. Het is ook belangrijk dat je zoekterm in de url staat én in de ankertekst die hiernaar verwijst. Neem bovendien synoniemen van je zoekterm op in de tekst en associaties met je zoekterm. Maak er echter geen carnaval van woorden van. Want uiteindelijk is je doel altijd een leesbare tekst schrijven voor je lezers, en daar is Google het mee eens.

Let op dat je geen teksten van andere websites kopieert. Dubbele content vindt Google namelijk helemaal niet interessant: die informatie heeft Google al. Die teksten gaat Google niet nog eens indexeren. Dus dan wordt je webpagina helemaal niet gevonden.

3. De opbouw van je website

Google ziet jouw website als een grote verzameling pagina's. Nou, eigenlijk meer als een ouderwetse kaartenbak. Google leest jouw website namelijk niet als een roman, maar is op zoek naar informatie. Het is daarom van belang dat elke webpagina slechts één onderwerp behandelt. Alleen dan kan Google de kaartenbak goed indelen.

Daarom hebben webteksten ook een beperkte levensduur in de zoekresultaten van Google. Er komen dagelijks vele pagina's bij op het internet, en die worden vooraan in de kaartenbak gezet. Je moet je bestaande teksten dus altijd up-to-date houden en ook regelmatig nieuwe teksten blijven publiceren. Het is niet voor niets dat blogs zo populair zijn. Het is een gemakkelijke manier om aan Google te laten zien dat je website nog altijd relevant is.

Elke pagina op je website moet een andere titel hebben. Zorg dat deze titel maximaal 70 tekens lang is (dus inclusief spaties). Dan past deze tekst namelijk in z'n geheel in het overzicht van zoekresultaten.

4. Verwijzingen naar je website

Google redeneert: hoe meer weblinks er naar een pagina verwijzen, hoe interessanter deze webpagina wel zal zijn. Dus hoe meer links er naar jouw pagina verwijzen, hoe hoger je pagina in de zoekresultaten zal verschijnen.

Deze weblinks kunnen vanaf je eigen website komen, bijvoorbeeld door van je ene blog naar je andere blog te verwijzen, maar als deze linkjes van externe website komen, is dat beter. Daarbij worden inkomende links vanuit betrouwbare websites beter gewaardeerd. Bijvoorbeeld als een universiteit naar jouw onderzoek verwijst.

Links die naar jouw website verwijzen, kunnen ook van sociale media komen. Waarbij wel van belang is dat dit alleen werkt voor links die van openbare pagina's komen. Zo zijn LinkedIn en Twitter openbare pagina's, maar op bijvoorbeeld Facebook zijn veel pagina's alleen zichtbaar voor vrienden en daar mag Google niet naar kijken, dus worden deze linkjes niet 'gezien'.

Met Google Search Console kun je zien welke links naar jouw website Google heeft gevonden. Welke organisaties verwijzen naar jouw website? En hoe vaak? Met Google Search Console kun je trouwens ook zien bij welke zoekopdrachten jouw website als zoekresultaat wordt getoond. Dat is handig bij je zoekwoordanalyse.

Zelf SEO doen, kan ik dat?

Het goede nieuws? Ja, SEO kun je zelf doen. Het slechte nieuws? Het is veel werk!

Dan nog iets anders om je te realiseren:

Zoekresultaten hebben niet alleen te maken met je website. Je kunt nog zo hard je best doen, maar wat betreft SEO heb je niet alles zelf in de hand. Want de zoekresultaten die mensen voorgeschoteld krijgen, hebben ook te maken met die mensen zelf.

Google kijkt namelijk ook naar de locatie waar naar informatie gezocht wordt. Zoeken mensen naar een kapper, dan krijgen ze 'als vanzelf' kappers in hun buurt in de zoekresultaten te zien. Ook kijkt Google naar eerder zoekgedrag van die mensen. Dus als iemand zoekt op 'stoel restaureren' en diegene heeft in het verleden veel doe-het-zelf websites bezocht, dan krijgt deze zoeker resultaten te zien hoe hij zelf een stoel kan restaureren. Terwijl een andere zoeker wellicht hele andere resultaten krijgt. De locatiegebaseerde zoekresultaten kun je niet omzeilen, maar de 'gepersonaliseerde' zoekresultaten kun je 'uitzetten' door in een incognito tabblad te zoeken.

De SEO-ijsberg

Zonder dat dit de bedoeling was, is het een lange blog geworden. En echt waar, dit is pas het TOPJE van de SEO-ijsberg. Het omhelst nog veel, veel meer en ook de bovenstaande vier punten zijn niet compleet behandeld.

Maar toch had ik deze SEO basics voor iedereen graag zelf een aantal jaar geleden al willen lezen. Dan was ik veel eerder met SEO-tekstschrijven begonnen!

Ja, ik wil betere teksten (en meer)