4 Redenen om zakelijk te bloggen

Zakelijk bloggen? Waarom zou je? Een betere vraag is eigenlijk, waarom niet? Er zitten vele voordelen aan bloggen, tegenover slechts een aantal nadelen.

Wat is bloggen? Bloggen is het regelmatig plaatsen van nieuwe berichten op je website. En dan geen nieuwsberichten, waarin je je aan de feiten houdt, maar blogs, waarvan het de bedoeling is dat ze de gedachten en mening van de schrijver weergeven. Blogs zijn er in alle soorten en maten, maar ze hebben als overeenkomst dat ze voor de lezer geschreven (horen te) zijn. Of ze nu inspireren, handige informatie delen, of voor wat vermaak zorgen. Daarnaast is zakelijk bloggen ook een belangrijk marketinginstrument. Door regelmatig goede blogs te plaatsen, laat je jezelf zien aan de wereld, trekt je website meer bezoekers aan, bouw je een expertstatus op en kun je zorgen voor verbinding. En dat zijn ook precies de 4 redenen om te gaan bloggen voor je bedrijf.

1. Je kunt je (personal) brand goed uitdragen

Niemand wil zaken doen met een kil en afstandelijk bedrijf. Een blog kan worden gebruikt voor een kijkje achter de schermen. Door medewerkers aan het woord te laten, krijg je een breder en dus beter beeld van de organisatie. Hoe ziet een dag van medewerker x eruit? Welke hobby's heeft de directeur? Met welke projecten is het bedrijf bezig? Met bloggen geef je een persoonlijkheid aan een merk. Er mag (moet!) een mening in een blog zitten. Blogs zijn het informele kersje op de taart. Ze laten je ware karakter zien. Daar houden wij mensen van: we gaan graag in zee met bedrijven die bij ons passen. Waar sta jij voor? Laat het zien in je blogs. Een geweldig voorbeeld? De KLM Blog.

2. Je bedrijf wordt beter vindbaar

Bloggen zorgt voor interessante en nieuwe informatie op je website. Zeker als je inspeelt op de actualiteiten. En dat is mooi, want daardoor valt je website op in de zoekresultaten van zoekmachines als Google. Wanneer je waardevolle informatie deelt, blog na blog na blog, word je sneller gevonden. De prioriteit van je bedrijf stijgt volgens Google namelijk met elke blog die je plaatst. Immers, een website waarop het laatste artikel een paar dagen oud is, is een stuk interessanter dan een website waarop het laatste artikel twee jaar geleden geplaatst werd. Zo creëer je niet alleen een interessant archief voor je huidige klanten, maar maak je het ook mogelijk dat potentiële klanten je kunnen vinden. Twee vliegen in één klap.

3. Je brengt je deskundigheid onder de aandacht

Door te bloggen, kun je laten zien waar je verstand van hebt. Wanneer lezers je blogs goed vinden, zullen ze je zien als een expert in het vakgebied. En dat is belangrijk, want wij mensen hebben vertrouwen in experts. We gaan het liefst in zee met iemand die veel ervaring heeft. Door te bloggen over problemen waar je potentiële klanten tegenaan kunnen lopen, breng je je deskundigheid en ervaring onder de aandacht. Door te laten weten hoe jij kunt helpen met een oplossing, presenteer je jezelf als autoriteit. Wat is jouw expertise?

4. Je kunt zorgen voor verbinding

Bloggen is een manier om dichter bij je doelgroep te komen. De kennis die je deelt, vertelt namelijk veel over je dienstverlening. Een blog zorgt ervoor dat je (potentiële) klanten kunt inspireren en bij je bedrijf kunt betrekken. Daarnaast kun je ook verbindingen leggen door gerelateerde interessante informatie en weblinks te delen. Dan bied je je lezers nog meer waarde. Want blogs die puur gericht zijn op verkoop, zijn voor niemand interessant. Bovendien, door niet alleen je eigen kennis te delen, maar ook om de mening van je lezers te vragen, bouw je eveneens aan vertrouwen en verbinding. En wie weet leer je zelf ook nog iets nieuws.

En wat zijn die nadelen dan?

Tja, bloggen is tijdrovend, je moet steeds weer nieuwe onderwerpen verzinnen, misschien krijg je negatieve reacties en het kan ook nog zijn dat je schrijven gewoon heel lastig vindt. Maar waar een wil is, is een weg!

Ja, ik wil betere teksten (en meer)