Waar bloggen voor je bedrijf?

Waar gaat jouw organisatie bloggen? Op de bedrijfswebsite natuurlijk. Maar er is méér.

Lees ook:
Waarom bloggen voor je bedrijf
Wat bloggen voor je bedrijf
Hoe bloggen voor je bedrijf
Wie bloggen er voor je bedrijf
Wanneer bloggen voor je bedrijf
Aan de slag! 11 soorten blogcontent

Bloggen voor je bedrijf: Waar?

Een blogpagina op je bedrijfswebsite zorgt voor meer bezoekers op je website en dus een betere positie in Google, maar andere voordelen van zakelijk bloggen behaal je net zo goed (of zelfs beter) ergens anders. Denk aan naamsbekendheid, je expertstatus tonen, werken aan een langetermijnstrategie en ja, ook nóg meer bezoekers op je website.

1. Bloggen op je bedrijfswebsite

Bloggen op je eigen website lijkt mij een schot voor open doel.

Maar dat hoeft andere initiatieven niet in de weg te zitten. Je kunt je blogs namelijk ook (eventueel in aangepaste vorm) nog ergens anders plaatsen. Je kunt de blogartikelen eerst op je eigen website publiceren en vervolgens ergens anders, of, als dat niet kan, eerst op de externe website en vervolgens op je bedrijfswebsite. In beide gevallen zet je er iets onder in de trant van 'dit blogartikel verscheen eerder op…' samen met de verwijzende weblink. Dan is het voor Google duidelijk dat het geen plagiaat is.

2. Bloggen op een kennisplatform

In welke business je ook zit, je bent waarschijnlijk niet de enige. En zo heeft bijna elke beroepsgroep, elk vakgebied, elke sector en elk onderwerp wel een eigen 'verzamelplek' op internet. Dit wordt vaak een kennisplatform genoemd. Dat is een online omgeving waar informatie over één of meerdere gerelateerde onderwerpen verzameld wordt. Mensen die niet in jouw business zitten, hebben wellicht nog nooit van dat kennisplatform gehoord. Maar mensen die zich wel in dezelfde kringen bevinden, hebben dat zeker wel. Ook mensen die actief op zoek zijn naar informatie komen snel op zulke kennisplatformen terecht. Dergelijke platformen hebben namelijk al een heel netwerk van volgers opgebouwd en eindigen hoog in de zoekresultaten van Google. Een perfecte plek om te bloggen voor je bedrijf.

3. Bloggen als gastblogger

Gastbloggen is een blog schrijven voor de website van iemand anders, als gast dus. Het is min of meer hetzelfde als bloggen op een kennisplatform. Je 'koopt' met jouw blogartikel een plekje op het internet. Een win-win-situatie. De andere website publiceert content en jij werkt aan je naamsbekendheid en verkeer naar je bedrijfswebsite. Het is wel een vereiste dat jouw gastblog verschijnt op een voor jouw organisatie relevante website. Dat betekent dat die website dezelfde doelgroep aanspreekt als jouw bedrijf. Een klusbedrijf kan bloggen op een website met informatie over Do It Yourself-klussen. Een cateringbedrijf kan bloggen op een website voor kookliefhebbers. Een fitnessclub kan bloggen op een website voor nieuwe mama's. De mogelijkheden zijn eindeloos.

4. Bloggen op LinkedIn Pulse

Om even met de deur in huis te vallen: publiceren op Linkedin Pulse is iets anders dan het delen van je blog op je LinkedIn-tijdlijn. Als je op je LinkedIn-homepage bent, kun je, onder de mogelijkheid tot een statusupdate, ook kiezen om een foto, video, evenement of artikel te delen. Als je wilt publiceren op Linkedin Pulse, kies je voor de laatste optie.

Wat is het verschil tussen een blog delen op je eigen tijdlijn en publiceren op Linkedin Pulse? Een artikel via Linkedin Pulse wordt vaker aan je connecties getoond, want zo'n artikel wordt door LinkedIn actief onder de aandacht gebracht. Logisch, want LinkedIn toont natuurlijk liever content die op het platform zelf wordt geplaatst dan content die met linkjes de bezoekers weer weg leidt van het platform. Je kunt dus een groter publiek bereiken.

Deze optie is overigens vooralsnog alleen voor persoonlijke profielen. Dus wil je blogs voor je bedrijf onder de aandacht brengen, dan zullen de bloggers dit via hun eigen LinkedIn-profiel moeten doen.

5. Bloggen via social media

Om volledig te blijven, ook nog even dit schot voor open doel: je kunt je blogs natuurlijk ook delen via andere social media. Zoals het bedrijfsprofiel van LinkedIn, maar ook Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Pinterest, Vimeo, Snapchat, Tumblr, TikTok en wat ook maar van toepassing is op jouw doelgroep.

Ik wil gaan bloggen, maar niet zelf

Ja, ik wil betere teksten (en meer)