De jaarlijkse vakantieschoonmaak: update je blogs

Er zijn enkele goede redenen om jaarlijks al je blogs te bekijken. Zo kun je interne links aanbrengen tussen oude en nieuwe blogs en je blogs herschrijven voor een betere SEO.

In 6 stappen je blogs jaarlijks updaten

Er zijn maar vier weken waarin de Nederlandse basisscholen allemaal tegelijkertijd zomervakantie hebben en die zijn inmiddels voorbij. Daarmee is dit ook mijn laatste 'vakantieblog' van dit jaar. Ik heb het gehad over een blogpauze, ik heb vakantieschrijftips gedeeld en ik heb het kort over travel writing gehad. Ook heb ik een reisverhaal van mezelf gedeeld. En dan is het nu tijd voor... de jaarlijkse vakantieschoonmaak van je blog. Heel belangrijk, dus neem er de tijd voor!

Elke week schrijf je een nieuwe blog. En bijna elke week link je naar je oudere blogs. Maar het zou ook goed zijn als je oudere blogs naar nieuwere blogs verwijzen. Interne links zijn namelijk erg belangrijk. Die maken je website interessanter voor Google. Daarover volgende week meer. Dus kijk daar eens naar: kun je vanuit oudere blogs verwijzen naar nieuwere blogs? Doe dit dan. Dan krijgen zowel de oude als de nieuwe blog extra waarde.

Naast het toevoegen van interne links, moet je ook alle bestaande (interne en externe) links regelmatig checken: werken ze allemaal nog? Niets is zo vervelend voor je lezers wanneer ze verwijzingen tegenkomen die het niet meer doen. Dit kun je 'handmatig' doen wanneer je toch al je blogs doorleest, maar je kunt dit ook niet met een 'broken link checker'. (Heb je nog geen links in je blogs, dan is dit hét moment om daarmee te beginnen.)

3. Update gedateerde informatie

Vaak raakt informatie gedateerd. Zo kunnen er aanpassingen plaatsvinden, waardoor oude informatie niet meer klopt. Of cijfers raken achterhaald. Dan komt het wel zo professioneel over als je dit aanpast. Dus check in je blogs of de informatie die je geeft nog wel actueel is. Vooral in handleidingen en stappenplannen. En als je in een sector zit waar de ontwikkelingen elkaar snel opvolgen, is het verstandig om dit zelfs elk kwartaal te doen.

4. Voeg nieuwe inzichten toe

Naast het verwijderen en aanpassen van oude informatie, kun je natuurlijk ook nieuwe informatie toevoegen. Denk aan nieuwe onderzoeken, recente nieuwsberichten, inzichten die je zelf hebt opgedaan of interessante tutorials. Je kunt ook overwegen om je blog wat uit te breiden. Wellicht was je op sommige punten wat kort van stof of kun je een geheel nieuwe alinea toevoegen. Voor blogs geldt meestal: hoe uitgebreider, hoe beter.

5. Herschrijf (de meest populaire) blogs voor een betere SEO

Google houdt van aanpassingen. Want Google deelt het liefst blogs van goede kwaliteit. En onder andere nieuwe inzichten en actuele informatie zorgen daarvoor. Check via je websitestatistieken wat je meest gelezen blogs zijn en begin bovenaan. Door de vier stappen hiervoor te doorlopen, werk je al aan een betere blog. Pas ook de tekst aan waar nodig en voeg eventueel gerelateerde zoektermen of afbeeldingen toe.

6. Update categorieën en tags

Zelf gebruik ik ze (nog) niet, maar veel websites hebben ze wel: categorieën en tags. Maar: schrijf je nog steeds over de onderwerpen die ooit zo zijn ingericht? Wil je daar over blijven schrijven? Of heb je wellicht nieuwe onderwerpen aangesneden? Bedenk welke categorieën en tags wel en niet relevant zijn. Je kunt ook onderwerpen weghalen, maar geef oudere blogs dan wel een andere categorie of tag mee. Zo vallen er geen blogs onder de radar.

Wanneer heb jij je blogs voor het laatst bekeken?

Ja, ik wil betere teksten (en meer)